måndag 12 maj 2008

Du! - sötaste bebisen

Det här pratet om att ta hand om sig själv, hur många gånger får vi inte höra det? Varför ska det då vara så svårt att bry sig om sig själv? Jag syftar inte på ett egoistiskt sätt, utan helt enkelt att vara snäll mot sig själv, som det så fint heter på svenska.
Jag har märkt en tendens hos många att ju sämre man mår desto mer är man elak mot sig själv. Vi skulle inte gilla det beteendet om vi såg det hos en kompis eller ens egna barn, men att behandla sig själv illa är vi så duktiga på. Att stoppa i oss onödigt mycket mat är inte snällt. Att hälla i sig onödigt mycket alkohol är inte snällt. Att vägra sig själv mat är för den delen inte heller så värst snällt. Vilka faktorer är det som får oss att handla på så föraktfullt sätt? Det är ju vår egen kropp vi misshandlar. Tänk om vi kunde se och älska våra kroppar lika mycket som vi ser med kärlek på små söta bebisar, vi har ju trots allt varit det en gång i livet. Så var extra snäll mot dig själv just idag. Titta på din egen favoritbild när du var en liten bebis och tänk så fantasktisk fin du är! Sätt upp bilden på kylen vet jag, så påminns du om din egen förträfflighet varje gång du vill äta någon som inte är så kärleksfullt för din kropp. Nu ska jag leta fram en söt bild på mig själv.

Ha det fint så länge!

Inga kommentarer: